Michał Kraska, Michał
Ozga
("Projektor" - 5/2015)
Żeby zrozumieć skąd
wzięła się popularność mangi na całym świecie, trzeba wcześniej zrozumieć, czym
jest obecnie oraz poznać jej genezę. Samo słowo manga w języku japońskim składa
się z dwóch znaków kanji: 漫 (man) oznaczającego coś
mimowolnego, ale również rozrywkowego oraz 画 (ga)
czyli obraz, rysunek.
Pod koniec XIX w. manga
oznaczała karykaturę, a dopiero w XX w. zaczęto używać jej w znaczeniu
„komiks”. Warto tutaj zaznaczyć, że dla przeciętnego Japończyka manga to każdy
komiks – amerykański, francuski, japoński. Za granicami Japonii wygląda to
jednak inaczej. Manga używana jest w znaczeniu „komiks japoński” albo „komiks w
stylu japońskim”.
Klasyfikacja
Jedną z najwspanialszych
cech mangi jest jej różnorodność. Mangi dzieli się w zależności od
potencjalnych odbiorców, do których mają trafić. Najpopularniejsze zazwyczaj
zaliczają się do gatunku Shōnen – skierowanego do nastoletnich chłopców. Skupia
on w sobie głównie fantasy, science fiction, sport oraz romans. Cechuje się
przeważnie widowiskowymi walkami, dość sporą dawką wstawek komediowych i nieskomplikowaną
fabułą. Odpowiednikiem Shōnen dla dziewcząt jest Shōjo. Tutaj fabuła
zwykle przedstawia trudy życia codziennego nastolatki uczęszczającej do szkoły,
która albo niefortunnie zakochuje się w wyjątkowo przystojnym uczniu, albo to w
niej zakochuje się od dwóch do kilku chłopców i główna bohaterka staje przed
trudnym zadaniem wyboru „tego jedynego”. Następnym bardzo popularnym i już
poważniejszym gatunkiem jest Seinen. Jest on skierowany głównie do młodych
mężczyzn. Poruszane tutaj tematy często oscylują na granicy filozofii, a
autorzy starają się zaznaczać problemy natury psychologicznej oraz trudności
życia codziennego. Warto jeszcze zaznaczyć, że do gatunku Seinen zaliczają się
również komedie przeznaczone dla starszych czytelników.
Ekspansja
Jednak, co sprawiło, że
manga stała się popularna na całym świecie? Głównym jej celem, prawie od
zawsze, było bawienie odbiorcy i w tej roli spisuje się znakomicie. Większość
mang czyta się lekko i przyjemnie. Oczywiście są też utwory pełne symbolizmu i
głębi, ze skomplikowaną fabułą – ich czytanie dostarcza rozrywki starszym
odbiorcom. Następną przyczyną jej popularności jest sposób funkcjonowania
branży. Kiedy jakaś manga staje się popularna w Japonii, na jej podstawie
tworzone jest anime. Kiedy anime zostaje wyświetlane w telewizji pojawiają się
figurki z postaciami, gotowe przebrania do cosplayu oraz setki innych produktów
skierowanych do fanów. Potem tytuł jest tłumaczony na inne języki.
Historię mangi na
polskim rynku wydawniczym rozpoczyna komiks „Aż do Nieba”, wydany przez JPF w
1996 r., choć grupy fanowskie zaczęły powstawać rok wcześniej, przy okazji
telewizyjnej serii „Czarodziejki z Księżyca”, która z kolei doczekała się
wydania w formie komiksowej w 1997 r. razem z pojawieniem się pisemka „Kawaii”.
W tym czasie na ekrany polskich odbiorników zawitało sporo tytułów anime,
między innymi „Dragon Ball” czy „Magiczni Wojownicy”. W 2001 Wydawnictwo Waneko
wydało „mangamiks”, który na rynku utrzymał się do 2003 r. Dwa lata po nim
upadło „Kawaii”. Od tego czasu pojawiło się wiele mangowych wydawnictw, a
najpopularniejszą gazetką tematyczną stało się „Otaku” studia JG. Od mniej
więcej 2 lat obserwujemy gwałtowny wzrost ilości wydawanych serii.
Kulturowe wpływy
W Japonii, wpływ mangi
widać na każdym kroku, Komiksy stanowią tam, bowiem około 40% całego rynku
wydawniczego, a grafiki w tym stylu są używane w celach komercyjnych. Równie
często jak zdjęcia czy jakiekolwiek inne obrazki. Lecz zmiany zachodzące w
kulturze pod wpływem popularyzacji japońskich komiksów widać także
w naszym kraju.
Członkowie grup
fanowskich najczęściej są nazywani „Otaku”. Często osoby interesujące się mangą
noszą ubrania czy fryzury nawiązujące do japońskiej mody. Charakterystyczne dla
nich jest również używanie pojedynczych słów lub wyrażeń z języka japońskiego
w codziennych rozmowach.
Zainteresowanie mangą
wpływa na popularyzacje charakterystycznych dla Japonii kierunków sztuki takich
jak ikebana, kaligrafia czy origami, ale też innych aspektów kultury. Coraz
częściej spotykamy ludzi zainteresowanych wschodnią kuchnią, muzyką, tańcem,
a także sztukami walki. Popularyzacja japońskiej kultury zwiększa również
popyt na produkty z nią związane, jak kulinaria, literatura czy przedmioty
codziennego użytku.
Klasyka
Ze względu na ogromną
różnorodność tego gatunku ciężko podać tylko kilka dzieł i uznać je za klasyki.
Na pierwszym miejscu wypadałoby wspomnieć Osamu Tezukę, który stworzył około
600 komiksów, ale, mimo że jest nazywany „bogiem mangi” czy „Japońskim
Disneyem” to ciężko powiedzieć o jakimś z jego dzieł „klasyk”, ponieważ
swoją twórczością budował mangę, nadawał jej formę, więc jego dzieła są mało
reprezentatywne dla mangi, jaką obecnie znamy. To też, jeśli przychodzi do
wymieniania najważniejszych dzieł, to wypada wspomnieć tytuły: 東 „Akira”
(science fiction) aut. Katsuhiro Otomo, 京 „Neon Genesis Evangelion”
(psychologiczno- fantastyczne) aut. Yoshiyuki
Sadamoto, 学 „Ghost In the Shell” (psychologiczne, cyberpunk) aut. Masamune Shirow, 校 „Drgaon
Ball” (shonen) aut. Akira
Toriyama, 勉 „Death Note” (detektywistyczne) aut. Tsugumi Ohba i Takeshi Obata, 強 „Sailor Moon” (shōjo) aut. Naoko Takeuchi. Wielu popularnych twórców
publikowało na łamach tygodnika „Shonen Jump”. Są to m.in.: 学 Eiichirō Oda – „One
piece” (wydrukowano 380 milionów egzemplarzy tej, mangi co czyni ją najlepiej
sprzedającą się na świecie), 生 Masashi Kishimoto – „Naruto”, 制 Tite
Kubo – „Bleach”, 服 Tōru Fujisawy – „Great Teacher Onizuka”.
Manga zdobyła
ogólnoświatowy rozgłos nie bez powodu. Jest świetnym sposobem na rozrywkę,
potrafi porwać pięknymi rysunkami albo zaciekawić nietypową fabułą. Wspierana
przez bardzo aktywnych fanów, potrafi przyciągnąć do siebie nie tylko młodzież,
ale również dorosłego czytelnika.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz